A Budapesti TT Barátok klubjának

MODUL szakosztálya

 

Ebben az évben (2016) is szépen növekszik a modulozás iránt érdeklődők és a közösséghez csatlakozó modellezőtársak köre. Az elmúlt pár évben az aktív építők és rendszeresen találkozókra járó klubtársak száma elérte a 20 főt. A kész modulpályák hossza pedig lassan közelít a 80 méterhez. Ezért az új tagok, érdeklődők belépése előtt néhány alapgondolatot érdemes megosztani.

Minden belépési- és modulépítési szándékot érdemes jelezni a közösség felé, hogy az új tagot megfelelő mennyiségű információval láthassuk el. Ennek célja, hogy az újonnan érkező némi támpontot kaphasson a sok munka árán megvalósított elképzelésének élménydús játékba illesztéséhez. Ez egy közösségi hobby, tehát az egyes alkotások egyben, együtt jelentik a játszhatóságot és a technikai egységet. Természetesen mindenkinek adott a szabad témaválasztás, de ahhoz, hogy a lehető legtöbb találkozón "dolgozhasson" a kész modul, néhány ajánlást érdemes megfontolni. Ezeket most itt címszavakban végigvesszük:

- a klubhelyiségben van előre legyártott, szabványos modulvég. A pontos illeszthetőség szempontjából javasolt ilyen modelfejet vásárolni induló csomagként, de ha valakinek van asztalos lehetősége, akkor a lenti rajzok alapján pontosan gyártsa, vagy gyártassa le a szükséges darabokat. Általában 9-es, vagy 10-es rétegelt lemezből építkezünk. Ez az anyag bevált, a jó minőségű tartja a formát, nem vetemedik. Pozdorja és fenyő deszka nem javasolt, az előbbi nagy súlya, az utóbbi sérülékenysége miatt.

- egyvágyány, vagy két vágány? Tekintettel arra, hogy a dinamikusabb közlekedés lebonyolítására a kétvágányos pályaszakaszok sokkal alkalmasabbak, ezért az utóbbi időben ez az irány is preferált, mindamellett a mellékvonali idill tovább bővítéséhez az egyvágányos modulok száma is növekedhet.

- állomás építése. Való igaz, hogy egy állomás megépítése igazi kihívás, de ilyenkor érdemes konzultálni annak mikéntjéről. Eredeti modellezése, vagy fantázia állomás lenne-e? A mérete, kapacitása mekkora lenne? És ami a legfontosabb, hogy minden állomás megépítése mellett legalább két méter nyílt vonali szakasz összeállítás is javasolt, ugyanis a sok állomás között így nem nagyon lesz szabad pályaszakasz. Ilyen esetekben elegendő akár, hogy a vonali szakasz terepezés nélkül, de biztonsággal járhatóan épüljön meg.

- egyenes, vagy íves modul legyen-e? A jól alakítható pálya vonalvezetés miatt szükség van több íves modulra is. Elég akár csak egy 7,5 fokos is, mert ezzel már látványosan meg lehet törni az egyenes szakaszt olyan esetben, ahol ki kell kerülni egy teremben valami mozdíthatatlant. Az optimális nyilván az, ha többször 360 foknyi ív áll össze, így lehet kígyóztatni a pályát. Ilyenkor is érdemes azon elgondolkodni, hogy egy, vagy két vágány legyen az íves modul.

- a sínvég rögzítő, ami szabvány ajánlásként jelenik meg nálunk, korlátlan számban kapható a klubban. A biztos sínrögzítéhez és a pálya épségének megtartása érdekében érdemes ilyen alkatrészt beépíteni.

- sínfektetés. A sínszálak pontos lerakáshoz van a klubban mindenféle segédeszköz, sablon. Ezeket ott lehet igényelni.

- elektromos anyagszükséglet. A klubhelyiségben van az átmenő tápoláshoz való 2,5-ös vezeték, ott lehet igényelni.

Minden más kérdésben a már tapasztalt építők szívesen állnak az érdeklődők rendelkezésére. A kérdéseket akár az új facebook oldalon is fel lehet tenni

Kérünk minden felhasználót, hogy amennyiben sokszorosítják, vagy továbbadják a szabványt és a rajzokat, minden esetben hagyják meg a B.TT.B. fejlécet. A dokumentációk a B.TT.B. és Bejczi Gábor szellemi termékei. Ezt kérjük figyelembe venni.

MODULSZABVÁNY v.1.0.1 ÚJ!

1 VÁGÁNYOS SÍK MODULFEJ

1 VÁGÁNYOS MINITÖLTÉSES MODULFEJ

1 VÁGÁNYOS TÖLTÉSES MODULFEJ

1 VÁGÁNYOS BEVÁGÁSOS MODULFEJ

1 VÁGÁNYOS DOMBOLDALI MODULFEJ

2 VÁGÁNYOS SÍK MODULFEJ

2 VÁGÁNYOS MINITÖLTÉSES MODULFEJ

2 VÁGÁNYOS TÖLTÉSES MODULFEJ

2 VÁGÁNYOS BEVÁGÁSOS MODULFEJ

2 VÁGÁNYOS DOMBOLDALI MODULFEJ

ÍVEK ÁTTEKINTÉSE

ÍVEK ÁTTEKINTÉSE  változás! Az új ajánlás szerint kétvágányos ívben használható a 18 fokos elem is.

 

 

 

 

 

 

levél a klubnak

 

bttb levlista

 

 

LINKEK